Vietnam deel 1 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van René & Mirjam - WaarBenJij.nu Vietnam deel 1 - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van René & Mirjam - WaarBenJij.nu

Vietnam deel 1

Door: René en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg René & Mirjam

11 Februari 2018 | Vietnam, Hanoi

1 boot en 2 vluchten later en met een nieuw visum kwamen we midden in de nacht aan in ons hostel in the old quarter van Hanoi. Het was er koud, dus gauw verwarming aan en onder de dikke dekens. Volgende ochtend maar even rustig ontbijten om daarna de stad te ontdekken. Na het ontbijt de deur uit. Niet normaal hoeveel scooters hier kriskras rondrijden, hoe gaan we hier in godsnaam oversteken. Maar al gauw zaten we in het ritme. Gewoon zelfverzekerd oversteken en de rest rijdt gewoon om ons heen, heel bijzonder, we hebben geen ongelukken gezien. Via Facebook hoorde we van een NL boekingskantoor in Hanoi waar we even heen wilde om een reisplanning te maken, want over een kleine 2 weken is het Chinees nieuwjaar en ligt het halve land plat, dus helaas even vooruit plannen.
Al gauw hadden we een trip naar de noordelijke rijstvelden in Sapa geboekt een boot tripje in Halong Bay en nog wat vervoer e.d.. Opzich ook wel weer een lekker idee. Kunnen we ook onze hotels even vooruit boeken.
In de avond hebben we ook een streetfoodtour gedaan. Met een Vietnamese zijn we zo diverse lokale tentjes ingegaan voor wat lekkere lokale hapjes waar we zelf nooit naar binnen zouden stappen. De hele gekke dingen zoals slakken en embryo eieren hebben we maar laten staan. Het was veel groente en kruiden en heerlijk afgetopt met een eggcoffee.
Ook de volgende dag nog even 'rustig' door Hanoi gestruind en ons verwonderd over de drukte de leefstijl en de vele scooters. Bij het meer en de tempel in het centrum nog even een zonnestraaltje opgevangen. Veel Vietnamese kinderen spraken ons daar aan om zo hun Engels een beetje te oefenen, erg grappig maar wel goed van ze.
De dag erop vertrekken we alweer op tijd voor onze 2 daagse trekking door het noordelijk gelegen Sapa.

Dit zijn een paar bijzondere dorpjes in de bergen waar ze volop rijst verbouwen. Ondanks dat er nu geen rijst verbouwd word wilden we dit stukje Vietnam niet missen.
Na een rit van 6 uur kwamen we dan aan. Het was zwaar mistig en ijs en ijskoud!
Hebben wij weer, zo is er geen zak aan. Hopen dat het morgen beter is....
Aan het einde van de dag werden  we naar onze homestay gebracht vanaf waar we de trekking de dag erop gaan starten. Homestays zijn super leuk en krijg je echt goed beeld over hoe de arme maar gelukkige mensen hier leven in hun hutjes. Maar in de ijskou is het wel behelpen. Met 3 andere vakantie gangers hebben we heel de avond rond een vuurpitje gezeten om warm te blijven. We sliepen in een hutje met bamboo muren, weinig isolatie dus. Dus dikke kleren aan, unox muts op en dicht tegen elkaar aan om niet dood te vriezen....brrrrrrr.
De volgende ochtend was de mist gelukkig weggetrokken en hadden we een mooi zicht in de vallei over de vele rijstterassen. Uiteindelijk hebben we hier heel de dag doorheen gehiked en geblubberd langs diverse kleine dorpjes op gehuurde laarzen. De natuur was nu al mooi, dat moet echt een plaatje zijn als de rijstterassen vol met groene rijst staan.
Gelukkig hadden we het tijdens het wandelen niet koud maar als we stil zaten koelde ons lijf weer aardig af. Lunchen deden we onderweg ook bij locals thuis in hun hutten. Gekookt werd er op een vuurtje in een koof in het huis, waar ook de kippen heerlijk ronddartelden.
Heel bizar om hun levenstijl zo te zien. Kinderen die buitenspelen op hun blote voeten en zich niks aantrokken van de kou. In onze ogen armoe troef maar ook hier zijn de mensen gelukkig met wat ze hebben. Het was zelf zo koud dat enkele buffels waarmee ze hier het land bewerken dood gingen. De dode beesten werden dan compleet met huid en haar gebruikt voor allerlei doeleinden.
Onze volgende homestay was gelukkig iets meer van kwaliteit maar nog steeds niet warm. Maar met de gedachte dat het nog slechts 1 nachtje was houden we het wel vol. De volgende dag 17km voor de boeg en dan alweer terug naar Hanoi.
De tweede dag zelfs de zon nog even gezien en een locale school bezocht.
Al met al een leuke bijzondere trekking die hier en daar zelf dwars door de rijst terrassen heen ging. Heel mooi om te zien hoe de bevolking de gehele berg heeft omgevormd naar 1000en geschakelde rijstterassen met hun ingenieuze manier van waterbeleid om zo elk terras van water te voorzien. Maar ook bijzonder om de leefstijl van het volk hier mee maken, zo enorm primitief.

En dan vanaf het koude Sapa via een dagje Hanoi door naar Halong Bay.
Dit is een bijzonder stukje natuur in het noord oosten van Vietnam. 3000 rotsen die in boven de zee uit steken, allemaal verschillend van vorm grootte en begroeiing. Hier gaan we met een cruisebootje 2 dagen doorheen cruisen. Eenmaal bij aankomst bleek dit een 5sterren cruise te zijn, wij dachten 'gewoon' een boottochtje geboekt te hebben. Maar na de kou in Sapa was dit een warm welkom. We hadden een supermooie hut met een hele grote warme stortdouche, genieten. Zo hebben we dus 2 dagen door dit mooie rotsachtige gebied gevaren. Zo ver als het oog kan reiken zagen we het rotslandschap continue wisselen terwijl wij aan boord verwend werden met een lunch en een 5 gangen diner.
In de middag zijn we overstapt in kleine roeibootjes en zo een vissersdorpje  ingepeddeld wat tussen de rotsen verborgen lag. Hier wonen zo'n 700 mensen in drijvende hutjes welke leven van de visvangst , oesters en parelkwekerijen (en toerisme uiteraard). Zo hebben we ook de parelkwekerij nog  bezocht. Nooit geweten hoe dat dus in zijn werk gaat. Duurt gemiddeld 4 jaar voordat een kunstmatig geplaatst stukje calcium in een schelp uitgroeit tot een volwassen parel. De volgende dag begonnen we met een bezoek aan een grot in een van de de grote rotsen. Wel wat toeristisch maar wel leuk. Ook in Halong Bay was het niet warm, gelukkig niet ijskoud maar wel lange broek en jassen aan.
Deze 2 dagen waren veelste kort. De tweede dag gaan we alweer via Hanoi door naar onze volgende bestemming Tam Coc.

• 11 Februari 2018 - 15:36

Vincent:

Ik liep wat achter dus even heerlijk liggen lezen. Laatste stuk Australië en de Filipijnen. Klinkt allemaal ontzettend fantastisch. Benieuwd naar wat jullie het hoogtepunt tot nu toe vinden!