Vietnam deel 2 - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van René & Mirjam - WaarBenJij.nu Vietnam deel 2 - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van René & Mirjam - WaarBenJij.nu

Vietnam deel 2

Door: René en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg René & Mirjam

26 Februari 2018 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vanuit Halong Bay met de bus wéér terug naar Hanoi om vanaf daar met een auto naar Tam Coc te gaan. Het was een hel om met een auto Hanoi uit te komen, op zulke momenten hebben wij helemaal geen klagen met onze georganiseerde files op de A4 hahaha.
In de donkere avond kwamen we aan. Via via hadden we een leuk hutje geboekt op een meertje tussen de enorme rotsen. Waar we ons wat in vergist hadden was wederom de kou. Het is namelijk nog steeds erg koud. Gelukkig hadden deze hutjes een warmte lamp staan. Zo eentje die normaal boven de jonge kuikens hangen.
Nou nu hebben wij heerlijk als twee kuikentjes onder de lamp gelegen om warm te blijven.
De volgende dag er maar weer eens op uit. Het hostel had fietsen te leen, hoe heerlijk is dat. Dus wij lekker weer op de fiets, wat een vertrouwd gevoel, dit mis ik wel hoor. Dit keer niet door de duinen en weilanden, maar door de rijstvelden en langs de rotswanden. Het weer was nog steeds iets mistig en miezerig maar gelukkig geen regen. Uiteraard kregen we natuurlijk weer een lekke band, maar ook dit na 50cent weer geregeld.
In het gebied van Tam Coc is de film Kong skull island opgenomen en kun je een boottochtje maken door dit mooie ruige natuurgebied. Zelfs het 'dorpje' hebben de regisseurs intact achtergelaten. Deze dag wederom weer wat mistig en miezerig, eigenlijk precies zoals het in de film ook was. Dat heeft toch ook wel weer wat mysterieus om zo het boottochtje te maken. Verder nog een mooie pagoda (tempel) bezocht en een beklimming van 500 treden een rots op voor een prachtig uitzicht over de velden en bergen. De locals waren de afgelopen dagen net begonnen met het poten van de rijst. De blubberige modderpoeltjes veranderde in rap tempo in een mooi groen tapijtje, maar wat een werk zeg. Met een bakje met stek tot je knieën in de blubber voorovergebogen je weg vinden door de rijstvelden, respect!
Wij pakken dezelfde avond nog de nachttrein naar Hue.

De volgende ochtend kwamen we met de trein aan op het station van Hue.
We hadden eigenlijk een heel best slaapcoupeetje welke we deelden met 2 anderen.
Met onze benen iets opgetrokken toch nog wat uurtjes kunnen slapen.
Het was hier gelukkig wel iets minder koud maar nog steeds geen zon en wederom weer een druk chaotisch stadje. De reden waarom we dit bezoeken is het oude keizerlijke centrum, maar stiekem zijn we wel een beetje reis- en tempelmoe en het druilerige weer werkt ook niet echt mee. Je kunt niet altijd 6 gooien zeg ik dan maar. We hadden gelukkig wel een goed(koop) hotel met zelfs een spa, dus ons maar even laten verwennen met een massage en een hete sauna. Daarna toch nog even de stad in om wat te eten. En daarna lekker vroeg naar bed. Hierna nog een dag in deze stad en toch maar de keizerlijke binnenstad bezocht, maar eerlijk gezegd zijn we weer toe aan rust en natuur. Neemt niet weg dat het wel mooi en bijzonder is om te zien.
Daarna maar lekker op tijd naar de kamer om een filmpje te kijken.
De dag erop worden we opgehaald door 2 easyriders. Dit zijn 2 chauffeurs op motoren die ons via een naar horen zeggen mooie route naar Hoi An ullen brengen waar we Chinees nieuwjaar gaan meemaken en waar de weervoorspelling weer zonnig met 27 graden is, whieoeeee!!!

Stipt om 8uur stonden er 2 motoren voor ons klaar bij het hotel, onze easyriders.
De backpack werd in een plastic zak gedaan en achterop de motoren gebonden.
Wij hoefden deze dag alleen maar achterop te zitten en om ons heen kijken. Helaas begon de dag weer wat mistig... dus weinig zicht. Maar al gauw klaarde het op en kwam de zon tevoorschijn.
Zo stopten we over de dag bij diverse leuke plekken, zoals een klein vissersdorpje, een grot vol buddha's en een oud bunkercomplex van de Amerikanen. Maar ook bij wat mooie uitkijkpunten langs de kustroute. Uiteraard weer een lokale lunch, de 'pho bo' een soort van beef-noodle soep, best lekker.
En zo werden we halverwege de middag bij ons hotel in Hoi An gedropt.
Hier blijven we 4 dagen, mede door het Chinese nieuwjaar TET, want dan schijnt veel logistiek stil te liggen in Vietnam. Gelukkig hier weer 27 graden met zonneschijn, dat doet een mens goed.
In de avond maar eens het centrum in. Het centrum van Hoi An hangt helemaal vol met gekleurde Vietnamese lampionnetjes, wat een superleuke en gezellige sfeer uitademt. Het stadscentrum is oud en ongeschonden door alle oorlogen heen gekomen, de oude pandjes en de door de lampionen verlichte straten maken dit een superleuk stadje . De talloze restaurantjes en winkels en hier en daar een tempel maakt Hoi An echt af. Hier dus heerlijk gegeten en rond geslenterd.
De volgende dag weer stralend weer, dus een fiets van het hotel geleend en op naar het strand voor de nodige vitamine D. Bij Vietnam dachten wij niet echt aan strand maar hier vlakbij Hoi An was het heerlijk.
Waar Hoi An ook bekend om staat zijn alle design tailor shops, schijnen er 360 te zijn... Wij dus ook even zo'n shop in. En gezien we dit jaar een paar bruiloften gepland hebben is een nieuw en goedkoop maatpak voor Rene niet verkeerd.
Na wat getwijfel over de stof en kleur toch uiteindelijk besloten een mooi cashmere-wollen maatpak aan te laten meten. Een kleine Vietnamese begon zo met een meetlint alle maten op te meten (nou ja.. bijna allemaal dan..).
Over 2 dagen zou het pak klaar zijn.
In de tussentijd brak het Chinees nieuwjaar aan, blijkbaar loopt hun kalender iets achter op de onze. Het was kneiterdruk in het kleine centrum, eerst weer even heerlijk gegeten bij de Dublin gate met live gitaar muziek en ons verwonderd over alle lampionnetjes.
Om vervolgens om middernacht weer te genieten van een prachtig vuurwerkspektakel.
Zo gezegd zo gedaan, na 2 dagen terug bij de tailor voor wat pas- en verstelwerk.
Helemaal kloppen deed het nog niet, nog 1 extra dagje voor het finetunewerk.
Ondertussen zijn wij verhuisd van een hotel in het centrum naar een resortje aan het strand. Heerlijk even dagje niksen aan het zwembad.
Op onze laatste dag hier vliegen we naar Ho Chi Min in zuid Vietnam waar we Simone Bol ophalen die gezellig 2 weken met ons meereist, superleuk zin in.
In de ochtend het pak ophalen. Maar bij het passen klopte het toch nog net niet helemaal. De tailor erbij gehaald en na wat laatste bijstelstikjes was het af, Rene zijn eerste maatpak !
En nu snel naar het vliegveld, op naar Ho Chi Min!

Met een maatpak op zak op naar het vliegveld. We waren op tijd gegaan vanwege alle aangekondigde TET hectiek,  alle locals die weer naar hun eigen plek afreizen. Maar dit viel alles mee op Da'nang airport.  Helaas was onze vlucht 3 uur vertraagd, dus dat plus de tijd vooraf hebben we best lang op het vliegveld gezeten, maar goed hoort erbij. Bij aankomst op Ho Chi Min City was het nu nog maar 2 uur wachten op Simone. Echter hier was het wel superdruk, waardoor Simone d'r visum wat langer duurde.  Maar ook dit kwam goed en sloten we Simone al snel in onze armen, dit gaan 2 leuke weken worden!
Met een taxi naar het hostel, nog een biertje op de kamer, en lekker slapen.
De volgende dag maar eens Saigon  (hcmc) ontdekken. Het is best westers met de nodige hoogbouw en niet zo chaotisch als Hanoi. Het was er ook niet enorm druk, maar dit kwam misschien vanwege het nieuwjaar dat veel mensen nog bij hun familie op het platteland zijn.
Wij lekker gestruind door de straten, marktje bezocht, geluncht en cocktails gedronken. Daarna door naar het warmuseum. Dit is een tentoonstelling over de Amerikaanse oorlog. Buiten stonden nog veel vliegtuigen, tanks, kanonnen en helikopters opgesteld. Binnen was er veel te zien en te lezen over de oorlog. Heel bizar wat hier allemaal gebeurt is. Wederom blij dat wij anno 2018 in NL wonen.
Maar best erg dat wij er eigenlijk heel weinig vanaf weten, daarom ons dus nog maar even ingelezen.
In de avond nog wat gegeten en nog een drankje op een rooftopbar, gezellig zo met ze drieën.
Ook hebben we vandaag even een schema gemaakt voor Siem d'r 2 weekjes, om het maximale eruit te halen.
Daarom  vertrekken we dezelfde avond nog met een nachtbus naar Dalat, een bergplaatsje voor wat avontuur.

Om 5 uur 's nachts kwamen we met de nachtbus aan in Dalat. De 9e niet engels sprekende taxi wilde ons gelukkig naar ons hostel brengen waar we nog even een paar uurtjes geslapen hebben.
Hier blijven we 2 dagen. 1e dag even 2 scooters gehuurd en op naar een mooie waterval. Onderweg reden we door Vietnamees Westland. Overal plastic boogkasjes met lely's anjers en gerbera's erg leuk en vertrouwd om te zien.
Een stukje verder begonnen de koffieplantages. Velden vol met de coffee arabica.
Eenmaal bij de waterval aangekomen was het wat klimmen en klauteren, maar wat een natuurgeweld weer, heerlijk , verveelt nooit.
Ernaast was een mooie tempel gebouwd, deze ook nog even bezocht.
Op de terugweg nog een een bakkie in een restaurant tussen de koffieplantages. Hier mijn eerste weaselcoffee op (koffiebonen welke door de weasel uitgepoept zijn ...) best OK eigenlijk, zacht van smaak, maar geen douwe egberts.
In de avond nog even naar een doolhofbar geweest voor een drankje.
De volgende dag gaan staat canoyering gepland. Wederom een dagje klimmen en klauteren door dit keer de Vietnamese natuur. Heerlijk zeg, van watervallen glijden en springen. Abseilen door watervallen, echt genieten!
Simone had voor ons wat Nederlandse snacks meegenomen, dus na het avondeten in het hostel heerlijk aan de Old Amsterdam met een fles rode wijn. Mmm genieten. En weer ontbijt met hagelslag. Het zijn de kleine dingen die het doen.. die het doen.
We hebben dezelfde avond de bus weer terug naar Saigon voor een paar uurtjes slapen voordat we weer doorgaan richting de Mekong Delta.

De mekong is 'de' rivier van Azië, welke door de vele Aziatische landen stroomt.
We gaan hier de komende 3 dagen verschillende stops maken. En dan worden we uiteindelijk met de fast boot over de mekong naar Pnohm Penh in Cambodja gebracht.
Het was een wat toerischtische tour met een groep maar wel perfect geregeld, ideaal dus voor Simone d'r korte verblijf.
1e stop was een mangrove bos waar we met een bootje doorheen zijn gepeddeld nadat we wat lokale thee kregen onder begeleiding van de locale band.
We stopten ook even bij een snoepfabriekje. Van cocosmelk maken ze hier een soort van snoepjes op een primitieve manier. Leuk om te zien en erg lekker.
Ook hier de lokale drankjes nog even geproefd zoals rijstwijn en een soort van slangendrankje. Daarna de grote mekong rivier overgestoken voor een lunch om vervolgens een tempelcomplex te bezoeken met een aantal enorme buddha beelden. Daarna door naar ons hotel.
Volgende dag vroeg op voor de floating market. Dit was echt heel leuk. Vele grote en kleine bootjes vol met fruit en andere handelswaar wat hier op het water verhandeld werd. Uiteraard even een ananas en een bakkie koffie gescoord. Een stukje verder stapten we weer op de fiets om een stukje van de binnenlanden te zien met de vele rijstvelden  en langs de huizen van de mensen hier. Even een krakkemikkige brug over om nog een tempel te bezoeken.
Daarna door naar een noodlefabriek. Van een soort van rijstpap met enkele toevoegingen bakken ze een soort van pannekoek welke ze vervolgens door een sliertmachine halen. Best simpel eigenlijk. Vanaf hier weer de bus in. Stuk verder nog weer een boottochtje door een ander mangrove bos om de volgende avond weer op een ander plekje te slapen.
Dag 3, weer om 05:30 de wekker.... deze keer om naar fishfarm te gaan.
Op de mekong drijft een klein dorpje.  Onder de huisjes zit een kooi waar ze hun vis in kweken. Doordat de rivier stroomt is dit het ideale klimaat voor de vissen, maar een bijzondere leefwijze van deze mensen.
Vanaf dit dit dorpje werden we opgehaald met de fastboot, welke ons naar Cambodja zal brengen en sluiten we dus weer een landje af.
Vietnam is een mooi en bijzonder land. De leefstandaard van de mensen is op een iets hoger niveau als de Filipijnen. De mensen wederom enorm vriendelijk en behulpzaam. De mooie plekjes moet je wel opzoeken, tussendoor komen we ook een hoop rommel en chaos tegen wat erg jammer is.

• 28 Februari 2018 - 19:05

Jacq. (RL):

Pfffff, wat een avonturen zeg! Je kan het bijna niet volgen, zo snel volgen alle indrukken elkaar op.
    Super leuk dat jullie zoveel verschillende culturen doorkruisen, uiterst bijzonder.
    Reismoe ... wat klinkt dat hè ... maar niet raar hoor. Leesmoe ben ik nog niet, dus reis vooral verder, haha!
    Hier schiethemel koud! Het wordt schaatsen in Nederland. Kou betekent hier meestal mooi weer, en inderdaad, lekker zonnig. Maar de wind gooit roet in het eten, snijdend!!
    Geniet, geniet, geniet, dit kan doorgaans maar één keer!