Filippijnen deel 2 - Reisverslag uit Moalboal, Filipijnen van René & Mirjam - WaarBenJij.nu Filippijnen deel 2 - Reisverslag uit Moalboal, Filipijnen van René & Mirjam - WaarBenJij.nu

Filippijnen deel 2

Door: René en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg René & Mirjam

24 Januari 2018 | Filipijnen, Moalboal

Met een busje was het ongeveer 3 uur rijden van El Nido naar Port Barton..
Echter na 2.5 uur verruilden we het asfalt voor een zandweg cq blubberpad want het is ondertussen iets regenachtig weer geworden. Port Barton ligt dus echt van de wereld afgesloten. Eenmaal aangekomen bleek het dorpje ook echt maar uit 1 weg te bestaan.  Aan de kust stonden de nodige leuke hotels en aan de andere kant de nodige hutten. We hadden nog geen verblijf geregeld, maar het eerste beste strandhotel had nog een mooi kamertje vrij, alleen was er geen stroom van 23u tot 7u.
Hier konden we de rest van de middag heerlijk bijkomen van de rit. Helemaal in stijl want ze hadden een boomhut tegen een palmboom gebouwd, heel leuk. In de avond was het hier pikkedonker. Bij een restaurantje verderop brandde een mooi kampvuurtje, hier dus maar aangeschoven voor een lekkere maaltijd.
De volgende dag maar weer eens een boot cq snorkeltripje geboekt. Waarbij we zelfs met een schildpad hebben gesnorkeld, wat een bijzondere beesten zijn het toch.
Na de lunch op een eilandje nog even wat gesnorkeld en op tijd weer terug aan wal. Het weer was weer wat bewolkt en zelfs wat fris zo nu en dan.
Vanaf het hotel kunnen we een wandeling maken naar het naastgelegen 'white beach' een mooie activiteit voor de volgende dag. Helaas weer bewolkt met af en toe wat regen. Het strandje opzich was erg mooi. Maar mooier als de zon zou schijnen. Wel even een lekkere lunch gescoord en onder palmboom geschuild.
Met een bootje weer lekker terug naar het hotel voor wat potjes yahtsee.
De dag erop gaan we alweer via de 'dirtroad' door naar Puerto Princesa.
Vanaf hier vliegen we naar de Cebu regio. Maar niet voordat we de underground River bezoeken.

Via dezelfde dirtroad dus weer terug gehobbeld naar de hoofdweg van het eiland Palawan. Vanaf daar weer paar uur naar Puerto Princesa. Daar ligt de luchthaven vanaf waar we naar de Cebu provincie zullen vliegen. De stad zelf is echt een rommelige chaos, maar omdat hier een van de 7 wereld natuurwonderen ligt toch maar een dag gebleven.
De volgende dag dus op naar dit natuurwonder. Dit is een ondergrondse rivier van 8 km lang. Een bijzondere grot dus. Eerst een stukje met een busje, toen overgestapt in een boot om naar de ingang van de grot te varen. Vanaf daar weer overgestapt in een roeibootje waarmee we een stukje van de 'underground' rivier afgelegd hebben. Erg mooi om te zien hoe de natuur dit allemaal gevormt heeft.
Na een goede lunch weer terug naar Puerto Princesa waar we diezelfde avond nog een vlucht hebben geboekt want de stad zelf heeft niet zoveel te bieden !

We kwamen dus laat in de avond aan in Cebu. Hier voor de nacht maar een hotelletje geboekt. Idee is om morgen met de bus naar Moalboal te gaan. Een mooie duikstek naar horen zeggen. Na een rustig ontbijt maar eens een grab besteld om ons naar het busstation te brengen. Maar al pratende gaf hij ons een mooie prijs om ons direct naar Moalboal te brengen, ideaal dus. 3 uur later waren we dus op onze bestemming.
Ook hier hadden we nog geen accommodatie geboekt. Maar na een korte wandeling over de 'hoofdweg' (lees klein grindpad langs de kust') al gauw wat leuke huisjes aan de zee gevonden. Hier gaan we weer eens wat duiken maken. Het ideale hier is dat de duikstekken dicht bij de kust zijn en ze na iedere duik weer aan wal komen. Dus niet een hele dag op de boot. Zo hebben we 3 duiken verspreid over paar dagen gedaan met tussendoor voldoende rust. Eerste duik was de sardientjes run. Dit was echt heel bizar. Na een klein stukje duiken en flipperen doemde er een enorme vlek op onder water. Naarmate we dichtbij kwamen was dit een 'wolk' van miljoenen sardientjes die zich sierlijk bewoog als een zwerm vogels. Ze reageerden sierlijk op onze bewegingen en die van de paar andere duikers om ons heen. We voelden ons net in een discovery documentaire zitten echt heel cool. Hier kun je uren naar kijken. Maar bij het bereiken van 70 bar lucht moesten we dan toch echt weer langzaamaan terug. De dag erop vroeg op om naar het nabij gelegen eilandje pescador te varen.
Met een achterwaardse koprol doken we zo een nieuwe wereld in. Prachtig koraal met enorme scholen kleurrijke visjes. Zo daalden we af naar 20 meter en zwom er onder ons door een school barracudas van zeker 1 meter lang. Daarnaast nog een mooie paarse octopus gespot heel cool allemaal. Alleen de schildpad miste nog...
In de middag nog een laatste duik langs het huisrif op zoek naar de turtles.
Na diverse mooie kleine dingen gezien te hebben zoals felle zeeslakjes, zeepaardjes en murenes lag daar dan verderop een enorme schildpad zijn roes uit te slapen. Hij of zij lag heerlijk op het koraal te chillen, heel mooi.
Moalboal is verder niet het stadje met de mooie bountystranden dus daarvoor blijven we niet. Wel ligt hier vlakbij in de bergen een mooie kloof met veel watervallen. Ideale plek voor canyoneering. We zitten niet stil haha. Met de tricycle en onze tassen, want hierna gelijk door naar een volgend dorp, op naar de watervallen.
Schoenen en reddingsvest aan, dan met ze 3en op een brommer welke ons een stuk de berg op reed, dan nog 30 minuten lopen voordat we bij de rivier aankwamen welke door een kloof van de bergen liep. Prachtige gezichten heeft dit! Mooie begroeiing langs de ruige rotsen, afgewisseld met licht en schaduwwerking van de zon.
En dit alles bij het geraas van de rivier. De tocht zou bestaan uit een wandeling door de rivier heen met maar liefst 7 sprongen van 3 tot 14 meter hoog, echt supervet.
Bij die van 14 meter moest ik toch wel even paar keer slikken. Maar wat kick geeft dat zeg, heerlijk!
Gelukkig stond er aan het eind een goede lunch voor ons klaar, hier waren we wel aan toe. Vanaf hier stapten we op de lokale bus naar Oslob om een nieuw 'vriendje' te maken.

Na 1x overstappen kwamen we dan in Oslob aan. De bus zette ons voor ons geboekte hostel af. Een leuk knus rieten hutje. In Oslob worden dagelijks de whalesharks gevoerd. Niet helemaal zoals het hoort maar dit maakt het wel mogelijk deze enorme grote mooie dieren te zien. Ze komen vrijwillig en worden niet mishandeld dus met die gedachte hebben we de duik gewaagd. Iedereen die Oslob bezoekt komt voor de whakesharks. De mensen uit ons hostel gaan als eerste het water in. Helaas wel om 05:00 verzamelen.... en die rieten hutjes zijn lekker gehorig dus om 04:30 al wakker.
De meesten mensen gaan snorkelen, maar ook hier gaan wij lekker duiken. Fles op flippers aan en de zee in. Al gauw kwamen deze enorme vissen inzicht. Wauw! Wat bijzonder. We zwommen naast een 'vis' van misschien wel 15 meter lang. Zijn enorme bek zoog liters water naar binnen om het voer eruit te filteren om het water er vervolgens via zijn enorme kieuwen er weer uit te laten. Gelukkig eten deze vriendelijke reuzen alleen ongewervelden en hebben wij talloze botten. We waren helemaal in trance van dit spektakel tot er plots een 'kleinere' walvishaai van rechts langskwam. Heel rustig zwom het voorbij met zijn prachtige vlekkenprint op zijn rug.
Wauw wat voel je je op zo'n moment nietig en klein zeg, heel bijzonder.
Na de duik even bijkomen van de ervaring tijdens het ontbijt, omdat we zo vroeg doken konden we nu mooi de ferry van 10uur pakken naar het eiland Siquijor, want ook Oslob zelf heeft verder weinig. Op Siquijor maar eens een paar dagen 'vakantie' te vieren bij een zwembad en een wit strand.

• 27 Januari 2018 - 15:59

Jacq. (RL):

Nou, mijn onderste kaak moest ik handmatig sluiten ... van verwondering heb ik echt met mijn mond op het laatste klepje gezeten, haha! Wat is de natuur toch een pracht!
    Geniet volop!

Groetjes, Jacq.