Filippijnen deel 3 - Reisverslag uit Siquijor Island, Filipijnen van René & Mirjam - WaarBenJij.nu Filippijnen deel 3 - Reisverslag uit Siquijor Island, Filipijnen van René & Mirjam - WaarBenJij.nu

Filippijnen deel 3

Door: René en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg René & Mirjam

09 Februari 2018 | Filipijnen, Siquijor Island

Zo gezegd zo gedaan. Na met de whaleshark gedoken te hebben en een ontbijtje hadden gescoord hadden we ditmaal 2 brommers gecharterd om ons naar de ferry te brengen, wat eigenlijk meer een ouwe bulkboot was. Maar goed, het dreef en kwam vooruit. Online hadden we een leuk hotel gevonden met een zwembad en goede recensies, hier hadden we zin in. Na een lunch even het zwembad in om later op de dag de spullen op de kamer te zetten. De kamer zag er er niet tiptop uit, dat geeft opzich niks, we letten tegenwoordig niet meer op de afwerkdetails. Maar geen stromend water was wel een dingetje. Niet echt wat we geboekt hadden. Na wat gesteggel met de manager maar besloten de volgende dag te vertrekken. Op Facebook hoorden we goede verhalen over het Coco Grove resort, wel wat duur, maar we zouden hier 'vakantie' vieren. Op de bonnefooi maar ernaartoe. Gelukkig hadden ze nog wat kamers vrij en viel de prijs aan de balie nog alles mee. En dit was een resort zoals we het kennen van de boekjes, echt fantastisch! Mooie hutjes en kamers verspreid over het 800 meter lange witte strand. 4 blauwe zwembaden omringd door palmbomen waardoor de je de zon zag schitteren op het zeewater. Waar ook nog eens een mooi rif in bleek te liggen.
Hier uiteindelijk 4 nachten en 5 dagen verbleven. Zelfs een paar yogalessen gevolgd die hier gegeven werden. In de avonden werden er bbq's georganisseerd met live muziek en een vuurshow. Echt een heerlijk verblijf. Maar 5 dagen helemaal stilzitten en in de hangmat hangen is toch ook best lastig. Dus ook hier een middagje een scooter gehuurd om een stukje van het eiland rond te rijden om ook bij de Cumbagayan watervallen te belanden. Dit was een waterval bestaande uit 3 niveaus. Zag er fantastisch mooi uit. Bij niveau 1 en 3 kon je zelfs met een slinger langs de waterval slingeren om met een backflip in het water te landen. Heerlijk zeg, dan komt het kind weer in je boven.
Ook ligt hier voor de kust een klein eilandje genaamd Apo Island. Bekend om het mooie koraal en de schildpadden. Onder het mom 'nu we er toch zijn' hier 1 duik gemaakt langs een mooie koraal wand en zelfs een mantarog gezien deze keer. Na de lunch op het strand in de middag nog in ondieper water gesnorkeld langs een prachtige koraaltuin. Hier kwamen we na een zwart-witte slang gespot te hebben al gauw diverse grote schildpadden in zicht, die zich niks van onze aanwezigheid aantrokken. Zo konden wij van ze heel dichtbij bekijken. Het zonnetje scheen het water was superhelder en het koraal kleurrijk de perfecte setting leek het wel. Mirjam raakte niet uitgekeken!
Bij terugkomst in ons hotel, waar we in de ochtend al uitgecheckt hadden, onze spullen weer gepakt en naar een nabij gelegen goedkoper hotel vetrokken. Want de volgende dag pakken we de boot alweer naar onze laatste bestemming Bohol.

Het was ook nu weer een uur of 2 varen naar het eiland Bohol. Onderweg werden we nog vergezeld door een speelse groep dolfijnen. Na de rust op Siquijor wilden we nu de gezelligheid opzoeken op het populairdere alona beach.
Maar bij aankomst was het er wel erg druk met een hoop Aziatische vakantiegangers en een hoop herrie (.. we worden oud..). Hier dus uiteindelijk toch maar 1 nachtje gebleven en hierna 5km verkast naar een rustiger en veel mooier strandje. Het eerste hotel had slechts voor 1 nacht plaats helaas. Dus wij het strand afgelopen op zoek naar een nieuw hotel. Maar de resorts werden almaar luxer en duurder tot zelfs 200euro per nacht. Uiteindelijk een superleuke hutje aan het strand gevonden voor een 10tje per nacht haha. En tijdens happy hour heerlijk bij het luxe resort geborreld, we blijven toch Nederlanders heh.
Ook hier een dag een scooter gehuurd om naar de beroemde chocolat hills te rijden. Dit zijn met gras begroeide bergen die in de herfst bruin kleuren. Ze waren nu nog mooi groen maar leuk om dit aparte landschap te zien. Onderweg kregen we ook nog een lekke band met de scooter, balen. Al gauw hielp een Filippino ons verder in zijn hutje. Met een stukje rubber een half strijkijzer en een emmer water was het een half uur later weer geregeld,  weer een ervaring rijker. Op de route was er ook weer een zipline gespannen tussen twee bergen in en over een rivier met waterval. Uiteraard ook hier ons weer in laten teugelen en zijn we van berg naar berg gezipt, blijft toch superleuk om te doen. Bohol staat ook bekend om het tarsier aapje. Het kleinste aapje wat er bestaat, welke in een park te bewonderen was. Wel enorm toeristisch,  maar het zijn zeker bijzondere wezentjes, heel klein en van die uitpuilende oogjes. Maar als je er 1 gezien heb heb je ze allemaal gezien dus gauw weer door want het was nog wel 2uur scooteren naar ons hotel. Waar we voor het donker wilde aankomen. Hopelijk red onze geplakte band het!
Maar wat gaat de tijd snel zeg. Op bohol hadden we slechts nog 3 dagen voordat ons visum verliep en we het land dus weer moeten verlaten. Betekend dat we alweer een maand Filipijnen af gaan sluiten, niet normaal hoe snel de tijd gaat. De Filipijnen is een mooi land met mooie natuur en supervriendelijke mensen. Ze leven wel in armoede in onze ogen maar ze zijn zelf erg gelukkig met wat ze hebben, wat erg mooi is om te zien.
Morgen vliegen we alweer naar Hanoi in noord Vietnam om van daaruit af te zakken naar Bangkok in 8 weken. Het word nu eigenlijk alweer aftellen in plaats van optellen.

• 09 Februari 2018 - 11:39

Jacq. (RL):

Met ontzettend veel plezier heb ik jullie belevenissen weer gelezen, het blijft een feest!
    De tijd gaat zeker snel! Niet alleen als je hier bent, maar ook op reis. Hoewel jullie hopelijk het idee hebben al jaren onderweg te zijn, haha!
    Maak er nog mooie weken van, dan kijk ik weer reikhalzend uit naar jullie volgende verhaal met die jaloersmakende foto's. ;-)

Groetjes, Jacq.