Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van René & Mirjam - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van René & Mirjam - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: René en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg René & Mirjam

07 Maart 2018 | Cambodja, Phnom-Penh

De fastboot ging over de Mekong rivier langs de vele landerijen en plantages.
Uiteindelijk kwamen we begin van de middag aan in de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh. We hadden al gelezen dat de stad niet heel veel te bieden heeft. Doel van ons bezoek is om een stukje mee te krijgen van de bizarre rode khmer geschiedenis.
We hadden precies genoeg tijd om de S21 gevangenis en de zogenoemde 'killing fields' te bezoeken. In de jaren 70 nam de rode Khmer het land over het had een bizar idealistisch beeld, een simpele agrarische staat. Iedereen die hier tegen was, niet mee wilde werken, of mogelijk te 'slim' was of leek werd gevangen genomen om onder heftige martelingen een bekentenis af te leggen om vervolgens een lugubere dood te sterven.
Zo begonnen we een rondleiding in de S21 gevangenis, een omgebouwde school, met Nederlands gesproken audio begeleiding. De tour nam ons mee door de gebouwen, met de rillingen over onze rug. In de lokalen stonden de bedden nog waar de martelingen op plaats vonden. Met foto's aan de muur hoe ze de laatste dode lichamen aantroffen. Andere ruimte waren verbouwd tot minicellen. En in weer andere ruimtes hingen honderden foto's van onschuldigen welke de dood vonden.
Martelwerktuigen en schedels werden zelfs tentoongesteld. M.n. door de Nederlandse begeleiding hebben we een zeer indrukwekkende en informatieve rondleiding gehad, met zelf gesproken interviews met een enkele overlevende en zelfs een martelaar (welke vaak ook geen andere keus hadden onder het rode khmer regime, het was doden of gedood worden...).
Uiteindelijk werden vele mensen naar de zogenaamde killing fields gebracht even buiten de stad. Ook hier zijn wij met de tuktuk naartoe gereden, door het chaotische verkeer. Ook hier weer een Nederlands gesproken audio rondleiding. Wederom zeer indrukwekkend en heel bizar hoe dit kan gebeuren en zelfs enkele jaren stand houden.
Hier hebben 1000'en mensen en kinderen op brute wijze de dood gevonden en gedumpt in massa graven. In het midden was een monument opgericht voor de overledenen. Een stupa vol met menselijk beenderen en schedels, gesorteerd op leeftijd en geslacht. Een zeer indrukwekkend monument, wat meteen de omvang van deze periode aanduidt. Door heel Cambodja heen zijn zo 100'en van dit soort massagraven en gevangenissen ontdekt.
Zo hebben naar schatting uiteindelijk 2 tot waarschijnlijk 3 miljoen mensen de dood gevonden, een kwart tot een derde van de totale bevolking.
Al met al een erg indrukwekkende middag achter de rug.
Wel pakken we dezelfde avond nog de nachtbus naar Sihanoukville om van daaruit naar Koh Rong te varen voor wat stranddagen. Wat een enorm contrast met de jaren 70, voelt gewoon beetje dubbel dat wij het vandaag de dag zo goed hebben en zo enorm vrij zijn om te gaan en staan waar we willen.

De nachtbus zou er om 6uur 's ochtends zijn was ons verteld, maar op miraculeuze wijze werden we om 3 uur 's nachts op onze bestemming op straat gedropt...mmm wat nu? De boot gaat pas om 8uur, dus toch nog maar even een bed opgezocht voor 4 uurtjes slaap, wat best welkom was want in de bus slaap je niet echt.
5uur later dus met de boot naar Koh Rong.
Koh Rong is nog zo'n heerlijk onontwikkeld eilandje, luxe hotels en resorts vind je hier niet. Wel de nodige hostels, tentkampen en wat bungalows. En laten we nu net zo'n bungalow geboekt hebben. Een superleuke hut op/aan het strand. Er zijn hier ook geen wegen hooguit een half pad, dus met onze backpack was het slechts 10 minuten over strand lopen naar onze slaapplek. De rest van de middag heerlijk gechillt met goedkope cocktails en biertjes. En zo geschiedde ook de volgende dag, heerlijk. We hebben 3 volle dagen hier, dus echt even genieten. Wel uiteraard even een boottripje rond het hele eiland gemaakt, wat toch al gauw 10 uur duurde (wat misschien meer zegt over het bootje...). Onderweg van allerlei leuke dingen gedaan, gesnorkeld, gevist (en gevangen), geluncht, vissersdorpje bezocht en zonsondergang vanaf het strand bekeken bij een kampvuurtje. Heerlijk dagje en superleuk zo met ze drieën samen met Siemmie erbij. Laatste dag nog even van bungalow gewisseld omdat ze vol zaten en lekker rustig aan want 's avonds staat de full moon party gepland!
Met een zaklamp om het pad te verlichten op naar waar de muziek vandaan komt. Het was tevens de opening van het vuurfestival. 10tallen dames en heren vertoonden hun kunsten met vuur, altijd leuk om te zien. Dit ging echt de gehele avond door. Er was zelfs een brandstof bar voor de vuurartiesten om hun attributen in te weken.
Heerlijk sfeertje. Volgende dag wel weer om 7uur de boot terug naar wal voor onze volgende en laatste Cambodjaanse bestemming Siem Reap voor de bekende Angkor Wat tempels.

Eenmaal aan wal moesten we weer een vliegtuig naar Siem Reap pakken, dit ivm de te korte tijd dat Siem er eigenlijk is, maar we wilde het maximale eruit halen.
Eenmaal in Siem Reap aangekomen was het er bloedheet, dat beloofd wat als we morgen de tempels gaan bezoeken. 'Gelukkig' gaan we vroeg om de zonsopkomst bij de Angkor Wat tempel te zien. Betekende wel dat we 04:30 opgehaald werden hahaha, niet normaal, maar goed wel het beste.
We hadden een eigen tuktuk met chauffeur tot onze beschikking welke ons van tempel naar tempel reed. Ondanks dat wij al een beetje tempelmoe waren was dit wel echt heel cool en bijzonder. Tempels van meer dan 1000 jaar oud, mega bouwwerken en zo anders en bijzonderder dan de tempels die we al gezien hebben.
Sommige aardig intact en sommige ouwerwoekerd door eeuwenoude bomen wat een bizar beeld geeft.
Zo hebben we een 5 tal tempels bezocht, elke weer anders van opbouw en afwerking. Hoe hebben ze dit toch kunnen bouwen 1000 jaar geleden?!
Uiteindelijk alsnog tot in de hete middag in de weer geweest, dus we waren goed loom toen eenmaal in het hostel terug waren. Even rust voordat we een hapje gaan eten.
De dag erop gaat Siem ons alweer verlaten, gelukkig pas met een late vlucht dus kunnen we nog mooi het centrum even in voor een lunch en wat souvenirs.
De 2 weken met Siem zijn voorbij gevlogen, mede doordat het erg vertrouwd en gezellig was zo met ze drieën.
Wij hebben er ook voor gekozen om Cambodja hier af te sluiten. Wij hebben nog 'maar' 3 weken over die we graag aan zuid-Thailand besteden.