Borneo deel 2 - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van René & Mirjam - WaarBenJij.nu Borneo deel 2 - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van René & Mirjam - WaarBenJij.nu

Borneo deel 2

Door: René en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg René & Mirjam

26 Oktober 2017 | Maleisië, Sepilok

Daar zit je dan.... te wachten op een bus waar misschien geen plek is...raar idee. Maar goed na zo'n 30 minuten kwam hij aan. En ja hoor 'no space', pfff wat nu 'wachten of vragen', we vroegen of we mochten staan (voor 4 uur...) en dat was geen probleem. Gelukkig pakte hij nog een gammel krukje en een emmer, dus konden toch nog zitten, voor 6 euro een rit van 4 uur! In het begin zagen we veel mooie landschappen. Dit veranderde na een paar uur in palmboom plantagen, eindeloos veel palmbomen voor de palmboomolie. Dan begrijp je pas hoeveel oerwoud er plaats heeft moeten maken hiervoor en waardoor vele diersoorten bedreigd zijn, echt heel bizar. Onderweg maar even 1 van de 3 hostels in Sepilok boeken want we hadden niet voor niks een internetkaartje gekocht, ja hoor geen bedden meer...nondesju.
Geen paniek nog zat andere booking apps beschikbaar, al gauw vonden we een mooi resort voor wederom weinig ringgit. Gelukkig kwam het oerwoud ook weer inzicht en al gauw mochten we van de emmer en de kruk af om het laatste stukje met de taxi te doen naar ons resort met zwembad.

Nabij het resort ligt het oeran-oetan rehabilitatie centrum. En we waren precies op tijd voor de voedertijd. Dus snel tas op de kamer en door naar het park. In dit park leven verzwakte dieren in het 'wild' maar worden wel bijgevoerd om aan te sterken, wat het voor ons weer makkelijk maakt om ze te zien. Wat een bijzondere apen zijn dit, erg leuk om te zien.
Daarna nog even lekker chillen aan het zwembad! En 's avonds lekker eten , rijst met kip, alleen in een ander sausje.
De volgende dag lekker rustig opstarten en door naar het RainForestDiscovery Center, hier zouden veel vogels zitten. Helaas geen vogel gezien...., maar wel een oeran- oetan met een kleintje welke boven ons hoofd het pad overstak, hoe leuk was dat. Na een klein stukje door lopen stak ook nog eens een hele familie Aap ons pad over , tientallen achter elkaar. Gelukkig niet brutaal maar wel nieuwsgierig.
Na een goeie lunch weer even lekker aan het zwembad.

Vanuit hier hebben we een leuke 'homestay' kunnen boeken in Ranau aan de Kinabatang rivier met diverse excursies zoals o.a. riviercruises in de middag, avond en ochtend en jungletrekkings. We verblijven dan bij een familie thuis die ons verder begeleid.
De volgende dag stond er dus weer een chauffeur op ons te wachten voor ons volgende avontuurtje.
Deze rit zou weer zo'n 2.5 uur moeten duren, nog even pinnen bij de bank gezien het homestay geen creditcard accepteert. Pas bij de derde bank kwamen er wat ringgit tevoorschijn, ging dus niet helemaal vanzelf.
Eenmaal aangekomen bij de homestay stond de lunch voor ons klaar, op de grond...
Rene in kleermakerszit en Mirjam met dr benen gekruist , en eten met je handen, best gek is dat. Thuis mocht dit vroeger nooit haha. Maar we zijn dus bij een vriendelijk moslim gezin beland. De vader runt diverse natuurorganisaties en begeleid ook vele studenten op het gebied van natuur. Hij verwachtte de volgende dag een groep van 20 Zweedse studenten.
Aan het einde van de middag begon de eerste rivier cruise op de kinabatung rivier. Een stuk natuur waar veel wilde dieren schijnen te leven. Dit bleek een superleuk boottripje te worden, we kwamen vele dieren tegen zoals oeran-oetans, krokodillen, olifanten, aapjes, hornbills (vogels met grote snavels), erg gaaf allemaal. Alleen de probiscusaap (neusaap) miste nog. Maar deze kwamen we in een van de volgende cruises tegen. De volgende ochtend na het ontbijt een jungletrekking gedaan met een van de zoons van het huis. Het was erg warm en benauwd, dus lekker zweten. In de jungle helaas weinig dieren gezien, maar we eindigden bij een grot met vleermuizen.
In de avond rond een uur of 8 wanneer het hier al pikkedonker is hebben we wederom een rivier cruise gedaan. Met schijnwerpers op zoek naar dieren. De vogels slapen dan en zijn dan in een soort van trance waardoor je op cm's afstand kan komen, zo kwamen we vlakbij een mooie blauwe vogel. Verder ook wat kleine krokodillen gezien, een nest zwaluwen en een uil. Maar de ervaring opzich was al mooi om in het pikkedonker over de rivier te varen.

De volgende dag zijn we naar de Gomantong grot gegaan. De grot opzich was niet heel groot maar met name heel hoog. Het bijzondere was de in deze grot overdag zo'n 2 miljoen vleermuizen slapen en 's nachts vele zwaluwen. Wij waren er precies tijdens shift change. De 1000en vleermuizen verlieten de grot in een grote sliert/zwerm uit een opening bovenin de grot. Bij de ingang schoten ondertussen de zwaluwen naar binnen. Een mooi spektakel om te zien zeg!
Ohwja, tijdens de wandeling naar de grot toe weer een oeran-oetan gespot, wat best bijzonder was gezien er niet enorm veel in het wild leven en sommige bezoekers ze niet eens tegenkomen.
Bij de wandeling naar de uitgang van het park zagen we een groepje toeristen met enorme camera's staan waar we even nieuwsgierig bij gingen staan. Ze hadden een paar vliegende eekhoorns gespot. Dit zijn eekhoorns welke enorme afstanden van de ene naar de andere boom afleggen door de lucht. Na een klein kwartiertje staren maakte hij de sprong, sloeg hij zijn 'deken' open en maakte een enorme zweefvlucht, weer een bijzondere ervaring rijker. Hierna dan echt terug naar de homestay, waar ondertussen nog wat andere Spaanse toeristen ingecheckt waren.
In de avond ging het feest los hoor, de karaokeset kwam tevoorschijn en er werden diverse lokale danspasjes gedeeld. Al met al een leuke dag. Tussen alle activiteiten door waren er nog kleine bezigheden zoals helpen met koken, vlechten met bamboe en het stekken van bomen welke ze terugpoten in de jungle. Zo is onze eerste 'homestay' tot een eind gekomen, al met al een bijzonder vriendelijke ervaring. En mooi te zien dat dit gezin zich zo inzet voor het behoud van de natuur.

Na alle jungle zijn we nu wel toe aan wat strand, dus hebben we tickets geboekt naar het Maleisisch eiland Langkawi. Hier liggen diverse mooie eilanden met goede bootverbindingen. Op naar het strand en eiland'hop'leven.

Groetjes René en Mirjam

• 26 Oktober 2017 - 12:01

Josette:

Jeetje wat een geweldige avonturen maken jullie mee, het lijkt wel een spannend avonturenboek. En wat een energie om al die dingen te doen. Ik zou er moe van worden

• 26 Oktober 2017 - 14:11

Ilse S:

Hey. Wat een avonturen weer! Bijzonder om die apen in t wild en van dichtbij te zien. En een mooie ervaring in zo'n home stay.
    En dat zwembad...heerlijk! Nu op naar de mooie stranden

• 26 Oktober 2017 - 17:57

Willem Snoek :

Tiger bier!!! Leuk verhaal René en Mirjam!

• 26 Oktober 2017 - 21:25

Sas:

Super gaaf jullie verhalen te lezen! Wat hebben jullie nu al veel gezien en er komt nog zoveel meer :) Geniet ervan!! Xxx

• 27 Oktober 2017 - 12:16

Leonie:

Ziet er super uit lieverds! Genieten!

• 27 Oktober 2017 - 17:18

Jacq. (RL):

Wat een geweldige avonturen zeg!
    Ga vooral door met genieten én schrijven, heerlijk om zo over jullie schouder mee te mogen genieten!

• 30 Oktober 2017 - 13:28

Ron:

Wat een leuk avontuur weer wat jullie allemaal meemaken! :-)

• 31 Oktober 2017 - 13:50

Vincent R:

Met enige vertraging gelezen. Ik ging in m’n fantasie helemaal mee de jungle in! Gaaf!

• 01 November 2017 - 20:57

Loes:

Wat ontzettend leuk om te lezen. Ik zie je al helemaal gaan hoor Mir.
    Dat is nog eens wat anders dan pillen delen en RPG gesprekken.