Australië part 2 - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van René & Mirjam - WaarBenJij.nu Australië part 2 - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van René & Mirjam - WaarBenJij.nu

Australië part 2

Door: René en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg René & Mirjam

29 December 2017 | Australië, Gold Coast

Na ons zeilavontuur maar even een nachtje doorgebracht op een degelijke camping met zwembad en heerlijke douche.
De volgende dag besloten we alvast weer wat zuidelijker af te zakken. Uiteindelijk in een national park wild gekampeerd omdat hier regelmatig kangoeroes op het strand te vinden zijn. Helaas niet tijdens ons bezoekje, wel was het wild kamperen weer erg leuk, lekker op onszelf en midden in de natuur. Volgende dag een lange rit voor de boeg richting Agnes Water. Een rit van zo'n 8 uur en ik denk dat we er ongeveer 7 in de zeikregen hebben gereden. Beter vandaag dan morgen dachten we maar.

Eenmaal in Agnes Water was het gelukkig weer droog. De volgende dag wilde we een surfles nemen. Hier houdt namelijk het great barrière reef op en zijn er weer wat golven. Helaas bij het wakker worden kwam het water ons van alle kanten tegemoet. Stortregen uit de hemel en stromen diep over de camping. Agnes Water doet zijn naam echt eer aan. Helaas geen surfen vandaag. Dan maar even naar town 1770, een klein dorpje in de buurt met wat mooie uitkijkpunten. Gelukkig klaarde het weer iets op en kwamen er ineens allemaal kangoeroes tevoorschijn, hoe leuk, dan eindelijk! En ze springen inderdaad zo de weg over.....
We hebben nog 1 dagje hier, duimen draaien voor de zon. En blijkbaar waren de weergoden ons goed gestemd. Blauwe lucht en zon de volgende dag, dus op naar de surfles. Wel erg massaal (waarschijnlijk omdat het zo goedkoop was en het gister noodweer was) maar leuk om de technieken weer onder de knie te krijgen. Mirjam had al gauw haar eerste wave te pakken.
Na de surfles alvast weer een stukje zuidelijker afgedaald. Over een paar dagen hebben we een Fraser tour geboekt staan, hierover later meer.

Via andere backpackers hadden we een tip gekregen over schildpad excursies bij mon repos.
Dit bleek een wetenschappelijk centrum die schildpadden monitoren. En dit was precies het seizoen dat de schildpadden het strand opkomen om hun eieren te leggen, en dit doen ze in de avond en nacht.
Het was dus even wachten voordat de eerste schildpad het strand op kwam kruipen. Om hier een kuil te graven om er vervolgens 140 eieren in te leggen! Dit alles hebben we van dichtbij mogen meemaken, erg leuk! En alles gebeurde bij een heldere avond met volle maan en vele sterren. Een mooie belevenis!

Uiteindelijk wel een late avond geworden. Nog even klein stukje rijden voor een free camping spot om de volgende dag richting Hervey Bay te rijden, de start van onze fraser tour.

We kwamen lekker op tijd aan in Hervey Bay. Hier hadden we weer een camping aan het strand, waar we heerlijk even op het strand gechillt heben, wat een leventje zeg!
De volgende dag moesten we ons melden bij de crazy dingo tour.
Waar we begonnen met een instructievideo over de 4wd jeeps waar we de komende 2 dagen in gaan crossen, supergaaf. We deelden onze 4wd met een stel uit Denemarken en 2 studenten uit Noorwegen, erg gezellig.
We wisselden bestuurder om de zoveel tijd zodat iedereen kon rijden.
Fraser is een zandeiland voor de kust van Hervey bay met o.a. een 75mile beach. Waar je dus heerlijk kan crossen met de 4wd, jammer van de roze kleur, maar dat vond Mirjam juist wel cool.
Op dit zandeiland eiland groeit ook een dicht regenwoud met vele meertjes met witte strandjes waar we heerlijk konden afkoelen. De zandweggetjes ernaartoe waren een echte uitdaging om te rijden, maar juist daarom erg gaaf.
80 jaar geleden is hier een groot schip gestrand, waar nu alleen nog het roestige geraamte van op het strand ligt. Dit was dus een mooie plek voor wat foto's en een mooie bestemming om naartoe te crossen.
Ook stopten we nog even bij een klein kreekje waar met banden een riviertje af konden 'tuben', lekker verkoelend.
We sliepen met ze allen in een klein hostel op het eiland waar we een lekkere maaltijd en ontbijt kregen. De avond brachten we door met biertjes spelletjes en goeie verhalen.
Een heerlijke eerste dag zo!
De volgende ochtend begon weer met een heerlijke rit over het strand. Af en toe landde of steeg er nog even een klein vliegtuig op, hoe cool is dat.
Fraser staat bekend om zijn grote populatie dingo' s (wilde honden). Hier hebben we er onderweg ook nog slechts 1 van zien zwerven op het strand. Onderweg weer even gestopt bij een meertje en nog een bestuurderswissel.
Ook aan deze 2daagse expeditie komt helaas weer een eind, nog even een uurtje met de ferry om de 4wd weer in te ruilen voor onze hippie happy campervan.
Dan nog even een 2 uurtjes zuidelijker gereden voor een gratis campingplek.
Onderweg pakte donkere wolken zich weer samen en begon het weer aardig te spoken.
Gelukkig iedere keer in de avond en niet overdag. Op fraser hadden we bv echt weer topweertje.

Vanaf de gratis campingplek was het slechts nog een klein uurtje rijden naar Noosa, een fancy kustplaatsje. Hier weer even op een goede maar dure campingspot voor wat stroom.
Dit dorpje ligt in een soort van baai met wat eilandjes waar behoorlijke villa's staan.
In de middag hebben we een stand-up paddle boards gehuurd om zo de baai te verkennen, dit is een surfplank waar je opstaat en dan peddelt, maar vanwege de wind en stroming kwamen we geen meter vooruit...., dus de boards maar even omgeruild voor een kayak, dat ging beter gelukkig. Uiteindelijk heerlijk door de baai rondom de mooie villa's gepeddeld waar we op een zandeilandje nog een hele groep pelikanen tegen kwamen, mooie beesten zeg. Ook hier in de avond weer een flinke bui, gelukkig was er een ruime campkitchen waar we ons potje konden koken en opeten.
Noosa heeft ook een nationaal park met wat mooie kustwandelingen, wel een behoorlijk stuk hiken maar wat een mooie uitzichten! Onderweg zelfs wat dolfijnen gezien.
De zee heeft hier en daar in de rotsen wat natuurlijke pooltjes gemaakt waar we heerlijk konden afkoelen zo nu en dan. Al met al een heerlijke wandeling. Vanaf hier even de winkelstraat doorgelopen en de chique boutique'tjes bekeken en zelfs eens een nieuwe zwembroek gescoord.
De volgende dag de hardloopschoenen maar weer eens aangetrokken om een stukje langs de rivier te joggen. Onze conditie is ver te zoeken momenteel maar eenmaal gedoucht en wel voelt het wel goed. Na het hardlopen maar even een lunch aan de rivier.
Mirjam d'r lens van de camera was stuk gegaan helaas vanwege een fabrieksfout bleek later, wat gelukkig gratis hersteld word. Wel moeten we even langs de winkel welke op onze route naar de volgende bestemming Brisbane ligt.

Nadat we de lens gedropt hadden hebben we weer een campingplekje vlakbij Brisbane gezocht. We hadden ons vooraf al ingelezen over Brisbane en de Gold Coast. Brisbane is in principe 'gewoon' een grote stad en de Gold Coast is een vakantieparadijs voor de locals. Niet iets om lang te blijven maar wel leuk om in 1 dag te combineren. We begonnen de dag dus al vroeg in Brisbane waar we met een gratis ferry over de Brisbane river konden varen. Mooi om de stad vanaf deze manier te zien. We stapten uit bij de 'south beaches' , dit was weer een openbaar zwembad zoals we die ook in Cairns zagen, maar dan midden in de stad aan de rivier. Erg leuk om even zien en pootje te baden. Vanaf hier weer terug naar de boot om nog even een stukje door de stad te lopen tussen de hoge gebouwen.

Dan door naar de Gold Coast. Nou de verhalen kloppen aardig. In de verte zagen we de massale hotels al staan. Eenmaal bij het strand bleek dit een enorm lang strand te zijn met alleen maar grote hotels en restaurantjes. Leuk om te zien en om even op het strand te zijn, waar het behoorlijk waaide btw, maar niet om te verblijven.

Achter de Gold Coast ligt Springbrook national park met veel watervallen, dit trekt ons meer. Hier uiteindelijk in alle rust gekampeerd om de volgende dag op ons gemakje wat watervallen te bezoeken.

• 30 December 2017 - 11:05

Daniella:

Hoi René en Mirjam,
    Wat een prachtige avonturen beleven jullie.
    Vooral jullie ervaring met de schildpadden is erg uniek en bijzonder.
    En erg leuk geschreven tekst bovendien.

• 30 December 2017 - 15:30

Kim Van Rossum:

Super gaaf weer! Bijna alweer 2018... alvast een mooi, gelukkig en gezond nieuwjaar gewenst! Maak er een mooi feest van daar!

• 30 December 2017 - 20:13

Suzan:

Hej Rene en Mirjam,
    Wat een mooi verhaal weer! Leuk om te lezen en een beetje mee te kunnen genieten. Ga zo door en alvast een goede jaarwisseling gewenst in down under. Gr Suzan

• 31 December 2017 - 13:19

Jacq. (RL):

Nou, ik heb jullie verhaal weer verslonden, inclusief foto's!
    Echt geweldig om zo mee te reizen.

Jullie wisseling van 2017 naar 2018 vindt vast plaats in Sydney bij de Harbour Bridge.
    Wat een spektakel zal dit zijn ... ik bedenk me nu dat jullie op dit moment wel ergens in de buurt zullen staan. Het aftellen gaat bijna beginnen!
    Een onvergetelijke jaarwisseling gewenst en voor 2018 een prachtige start!

• 31 December 2017 - 13:21

Jacq. (RL):

Misschien een idee hierna de Filipijnen maar over te slaan? ;-)